Triumf a tragika Erasma Rotterdamského / Svědomí proti násilí přehled

Triumf a tragika Erasma Rotterdamského / Svědomí proti násilí
https://www.databazeknih.cz/img/books/22_/22529/triumf-a-tragika-era-22529.jpg 5 34 34

Dvě historické biografie vzniklé v třicátých letech, ve kterých rakouský prozaik, humanistický pacifista (1881–1942), vyzývá za nezávislost smýšlení proti násilnostem fanatismu a ve kterých autor doslovu, historik J. Polišenský odhaluje nejen autorovo hořké komentování tehdejší současnosti, ale i zastřenou autobiografii. První je portrétem humanisty a prvního moderního světoobčana, střetávajícího se s Lutherem, a druhá životopisem osamělého statečného muže téhož století, střetávajícího se tragicky s Kalvínem.... celý text

Literatura světová Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: , Odeon
Originální název:

Triumph und Tragik des Erasmus von Rotterdam / Castellio gegen Calvin oder Ein Gewissen gegen die Gewalt , 1936


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Triumf a tragika Erasma Rotterdamského / Svědomí proti násilí. Přihlašte se a napište ho.


Komentáře (9)

Amarok
28.04.2020 5 z 5

Hodnotím jen "Svědomí proti násilí", která vyšla česky už jednotlivě. Pro zájemce přidávám stručnou recenzi knihy v českém vydání: https://horasion.cz/stefan-zweig-svedomi-proti-nasili-kniha/
Kniha byla velmi čtivá a opravdu unikátní, protože portrétuje jednu zatajovanou část křesťanských dějin.

painthers
29.02.2020 4 z 5

Úžasný jazyk, styl psaní. Vtáhne do děje, vyjádří drama, emoce - tohle je opravdu umění.

O počátcích luteránství a kalvinismu. O Erasmu Rotterdamském, Lutherovi, Kalvínovi a Castelliovi. O humanitě a toleranci oproti fanatismu a totalitě.


JulianaH.
21.06.2019 4 z 5

1) TRIUMF A TRAGIKA
Zweig vzhlíží ke „svému ctěnému Erasmovi" (na rozdíl od Huizingy), protože v něm vidí svůj ideál: objektivismus, spravedlnost a individualismus jako opozici politiky, nacionalismu a samoúčelnosti, jež mu ztělesňuje Machiavelli (mimochodem tomuto mysliteli křivdí).
Ale nutno říci, že autor Erasma nevyužil jen jako škrabošku; dovedl ho vystihnout takového, jaký byl. Byť za cenu zdůraznění relevantních aspektů a potlačení nerelevantních: to je ale samozřejmé vzhledem k tomu, že monografii psal jako „skrytou autobiografii" a vyznání určitého bytostného typu povahy.

Škoda věcných omylů, jichž se ale beletrista-laik těžko vyvaruje. Například poněkud nedocenil společenské postavení kvalifikovaného korektora znalého klasických jazyků a zaměstnaného v tiskárně. Chybná je i úvaha o původu jména Desider: Erasmus je nezvolil proto, že byl nechtěným dítětem, ale podle jednoho z adresátů Jeronýmových listů. Je také nesmysl stavět Erasma na pomezí protestantů a katolíků, jelikož tento humanista se nakonec výslovně přiklonil ke katolicismu.
Velmi si ale cením toho, že Zweig pracoval s prameny v originálních jazycích; mnozí současní popularizátoři se od něj mají čemu učit, ač třeba oproti Mauroisovi je dosti primitivní.

Nedocenitelné mi připadají pasáže s živou vnitřní vizí určitých fenomenů. Například: „sebevědomí, jehož smyslné a neutuchající opojení z moci opisujeme slovem renesance, ...". (Renesance jako vůle k moci!) Humanisty Zweig vnímá jako duchovní dozvuk rytířstva, Luthera vystihuje tak, že se zdá, jako by spolu studovali. Nejvíc podle mě literárně i myšlenkově exceluje tam, kde staví Luthera a Erasma proti sobě jako dva živelné protiklady.

2) SVĚDOMÍ PROTI NÁSILÍ
Na Zweigovi nejvíc obdivuji, že vedle subjektivního odsouzení „zla" mu zbývá smysl pro objektivní velikost některých jeho představitelů. Bez ohledu na to, jak si tento liberál, humanista a individualista hnusil Kalvína, dovedl vystihnout některé jeho ušlechtilé rysy (například pracovitost a kultivovanost), místo aby ho popsal jako primitivní a násilnické prase. Na druhou stranu si neidealizuje povrchního všeuměla Serveta, ač s ním z lásky k člověku sdílí jeho utrpení. Přijde mi, že tahle nuance části čtenářů jaksi unikla.

V knížce ale samozřejmě nejde o Kalvína, pouhou stafáž „Zla", nýbrž o Castellia.
Jako historik si myslím, že Zweig dělá chybu ve dvou zásadních věcech. Zaprvé v tom, že ztotožňuje svoje mravní zásady (humanismus, kosmopolitismus, ...) s civilisací obecně, a zadruhé v tom, že předkládá jedince vymykajícího se době za měřítko jeho současníků. Asi v tom smyslu, že když mohl být tolerantní Castellio, mohli a měli být tolerantní všichni lidé 16. století. Je velmi cenné, že nám autor Castellia, toto čisté a nezávislé svědomí, ukázal jako důkaz, že člověk výjimečně může přerůst svou dobu. Ale nelze jím obžalovat Kalvína, protože Castellio byl muž (v dobrém smyslu) anachronický a výjimečný. Stejně tak nelze obžalovat řeckou civilisaci s argumentem, že Diodóros byl už ve své době odpůrcem otrokářství a Pýthagorás vegetarián, tak proč ne všichni?

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Triumf a tragika Erasma Rotterdamského / Svědomí proti násilí v seznamech

v Přečtených38x
v Doporučených10x
v Knihotéce17x
v Chystám se číst15x
v Chci si koupit4x
v dalších seznamech1x